Detta är berättarrazzia (TEXT + PDF)

Storytelling Klassrumsföreställning Workshop för lärare & elever 

Följande inlägg kan laddas ner här som pdf, 2 sidor.

DET KNACKAR PÅ KLASSRUMSDÖRREN.

-HEJ, VILL NI HÖRA EN HISTORIA?

Klart dom vill! Undervisningen tar paus. Berättaren håller på i 5 -15 minuter. Förtrollar, förfärar, förtjuser. Tackar och går vidare till nästa klass.

Barnen: Vem var hon? Var kom han ifrån? Visste du om detta? Var det sant? Får vi höra mer?

Det går en stund. Så knackar det igen. En ny berättare träder in. Så håller det på hela dagen.

Idealt är det tre berättare som cirkulerar, med olika berättelser i varje grupp. Berättelser som barnen sedan kan återberätta för varandra.

En berättartradition skapas på skolan

Berättarrazzia är ett oannonserat nedslag av berättare på en skola. Metoden skapades av Berättar-akademien (BRAK) 1999 av bl a Christina Claesson. Den är främst utprovad på skolor men kan även användas på företag, konferenser, tåg-stationer, pizzerior m m.

En glödande kil in i vardagen

Razzian ska vara överraskande. Upplevelsen presenteras inte i förväg för åhörarna. Berättelserna talar för sig själva och infogas inte i någon förhandstolkning. Berättaren skapar ensam en hel mini-föreställning. Razziaberättelser är korta. De smyger sig in i en situation men får inte ta över den. Razzian är ett stimulerande och uppiggande avbrott – inte ett störningsmoment.

Workshop för lärare och elever

Razzian föregås av en tvåtimmars lärarintroduktion dagen före. Vi gör några av de övningar som eleverna sedan deltar i. Metoden ska leva kvar efter att vi har åkt, som en naturlig del av all undervisning.

Här planerar vi också logistiken för den följande razzian, och ritar en karta till klassrummen! Worksshopen för eleverna ges i halvklass och övar lekfullt berättandets retorik, röst, kroppsspråk, att skapa egna berättelser och – inte minst! – konsten att lyssna

Razziaberättarens kompetens:

Razziaberättaren:

– har en repertoar på minst 10 korta (max 15 min.) berättelser för åldrarna 6 – 18 år

– är modig nog att knacka på och stiga in i ett främmande klassrum

– genomför razzian med gott humör och sprider god stämning

– är flexibel och kan på fem sekunder lägga om rodret och berätta nåt annat än planerat

– gillar barn

– respekterar lärarnas arbetsplats och deras roll i klassrummet

– kan läsa en enkel karta över skolan och hitta fram till klassrummen

– är fortfarande på topphumör efter att ha berättat 13 historier i 13 olika klassrum samma dag – så kul är det att sprida berättarglädje!

Ladda ner denna sida som pdf 2 sidor.

 

Author: verbalista